Alpene, Sveits, Tyskland
04. mai - 14. mai 2018  Tilbake

Vårens vakreste eventyr. Moseldalen, blomsterøya Mainau, Heidiland og eventyrslottet Neuschwanstein osv.

Vi har på nytt gleden av å presentere en overveldende vårtur i Europa. Turen går først til Danmark og Tyskland via Hamburg til Celle. Derfra til perlene Melsungen og Rothenburg før vi ender opp på det berømte slottet til Ludvig II, Neuschwanstein i de bayerske alpene. Via Kempten kjører vi inn i Sveits, Liechtenstein og Heidiland på vei til Bodensee. Blomsterøya Mainau besøkes. Likeså «Gjøkurets vugge» i eventyrlige Triberg i Schwarzwald. Senere ankommer vi idylliske Moseldalen og byen Chochem. På vei nordover tar vi en stopp i ”sykkel- og hansabyen” Münster før vi på nytt ankommer Horsens. Sjåfør og reiseleder blir Jon Martin Øverby og Hans Inge Fagervik.

Reisefakta
• 2 netter på Stena Line

• 8 netter i Tyskland
• Frokost og middag alle dager
• Inngang på verdens sprøeste slott

1. dag: Vi følger vår oppsamlingsrute nr. 2 fra Haugesund på morgenen og plukker opp reisende via Stavanger til Kristiansand. Utpå ettermiddagen seiler vi med Color Line til Hirtshals. Her blir det middagsbuffé om bord. Vel i land i Danmark har vi ca. 2 timers kjøring til vårt hotell for overnatting.

2. dag: Etter frokost settes kursen mot Hamburg. Her tar vi en god stopp i parken Planten un Blomen før vi tar fatt på dagens siste etappe som ender opp på InterCityHotel i den mer enn 1000 år gamle byen Celle. Et fantastisk sentrum med over 400 bygninger fra middelalderen hvor vi også overnatter.

3. dag: Vår første stopp denne dagen blir i vakre Melsungen der vi blant annet finner Tysklands største rådhus i bindingsverk. Her koser vi oss før siste etappe tilbakelegges og vi ender opp i middelalderbyen Rothenburg ob Tauber. Her kan vi rusle på historisk grunn både i gatene og oppe på bymurene. Middag og overnatting blir det på Gasthof Zum Rappen/Topplerhaus.

4. dag: Dagens opplevelse blir slottet til « eventyrkongen» Ludvig ll, Neuschwanstein i Hohenschwangau på grensa til Østerrike. Derfra går turen til Kempten, byen ved elven Iller som ble universitetsby i 1978. Her venter det oss middag, og overnatting på Hotel Peterhof.

5. dag: Vi setter kursen mot Sveits og stikker innom hovedstaden Vaduz i fyrstedømmet Liechtenstein. Ikke langt derfra finnes Heidi-land. På en kronglete vei tar vi oss frem til plassen der historien om Heidi, Peter, Klara og bestefar ble til. Vi husker sikkert denne serien fra barnetimen for mer enn en generasjon siden. På nytt passerer vi grensen til Tyskland og finner frem til vårt hotell i Sipplingen der vi skal bo i to netter.

6. dag: Denne dagen starter med et besøk til Bodensjøens største by, Konstanz. Resten av dagen vil vi tilbringe på den fantastiske blomsterøya Mainau i Bodensjøen. En øy på 45 dekar spekket med planter, blomster, tropehus og et slott som ble oppført på 1740-tallet. Vi blir da en del av de 2 millioner turister som hvert år legger turen hit. Dagen avsluttes med middag på vårt hotell Krone Am See.

7. dag: Vi setter kursen inn i et variert landskap gjennom naturparkområdet Schwarzwald. Her besøker vi «Gjøkurets vugge». I den lille landsbyen Triberg finner vi mange koselige plasser der det er mulig å spise dagens lunsj. Deretter går turen nord-vestover, og vi ankommer Moseldalen og trivelige Chochem. På Burg hotell, der vi skal bo 2 netter, venter middagen på oss.

8. dag: I dag blir det en rolig dag i denne idylliske byen og dalen. En fottur opp til borgen hører med for dem som liker å gå. Dagen avsluttes med en bedre middag.

9. dag: Vi drar videre nordover og ankommer på ettermiddagen den historiske «sykkelbyen» og hansabyen Münster. Her tar vi oss en god stopp med vandring inn på historisk grunn. På kvelden ankommer vi Osnabruck der middagen venter oss på Novum Hotel.

10. dag: Etter frokost setter vi kursen videre nordover forbi Hamburg . Vi gjør en god stopp på grensa til Danmark før turen går til vårt hotell i Horsens for middag og overnatting.

11. dag: Etter frokost som er vårt siste fellesmåltid, setter vi kursen til Hirtshals hvor båten seiler på formiddagen. På ettermiddagen er vi tilbake i Kristiansand hvor det nå bare er siste sjarmøretappe igjen før du er hjemme, mange opplevelser rikere.

Bestilling før 20. februar: kr 13.600,-.
Etter dette er prisen kr 13.900,-.
Tillegg for enkeltrom/lugar kr 1900,-.